Plankan, om det finns ett helvete används den där

Planka på sidan, musklerna som används är markerade i rött.

Nej, det är bara att inse. Det går inte att fuska. Den dagliga träningen tillhör hygienen. På samma sätt som jag ska duscha, borsta tänderna, gå på toaletten och raka mig ska jag också ta mig till gymet för den där timmen.

Att det skulle vara kul, att det skulle kännas skönt, ens efteråt, är en myt. Sådant de som säljer gymkort och träningskläder säger för att få mig att köpa drömmen, den om en vältränad och vacker kropp. Precis på samma sätt som de som säljer rakhyvlar, deodoranter och åtsittande underkäder får mig att tro på en vackrare framtid.

Hösten och vintern har varit lång, avbrotten ifrån de dagliga rutinerna många och träningsintesiteten låg. Åter på gymet påminns jag brutalt. Det som en gång var ett lågintensivet pilates pass får mig att svettas ymnigt. Efter 45 minuter vill inga muskler samarbeta längre. Det känns svårt att bara sitta upp.

När det väl är slut beklagar jag mig en aning. Tränaren lyssnar, på det hela empatiskt, men utan att tycka ett uns synd om mig. Du behöver bara komma tillbaka till din rytm, säger hon med ett litet leende. Inom mig skakar jag på huvudet, hur ont kommer det inte att göra?

2 responses to “Plankan, om det finns ett helvete används den där

  1. Eva Regårdh

    Nä, Mats jag håller inte med dig. Nog fan har man, iallafall jag, en välbehaglig känsla i kroppen efter ett rejält träningspass. Det är lungt i kroppen, rastlösheten borta. Och det är ganska skönt att träna, att ta i också. Då känner man ju sina gränser, sin fysik och kropp, går i klinch med den. Hygglig figur är mer en trevlig sidoeffekt. .
    Jag tycker det är avkopplande att träna, för då dominerar inte alla de tankar som ockuperar medvetandet resten av dygnet
    Är vi olika? Vore intressant att veta hur andra känner, hur mycket är fysisk upplevelse, hur mycket är mental inställning, när det t ex blir tungt?

  2. Pingback: Jag tränar för att må bra | 4 trappor över gården

Kommentera

