Karaoke kultur

Skvivan klassificerades som en rock opera, kanskde var det den första som verkligen gjorde skäl för titeln. Jesus Christ Superstar presenterade det första verket i rock form där hela historien berättades genom sång och musik, där inga talade moment behövdes. Den gavs ut 1970 och följdes först senare av föreställningar på scen.

Historien ger oss Judas Iskariots bild av dagarna runt påsk i Jerusalem då Jesus kommer att korsfästas. Slutet är tragiskt, vi får inte uppleva någon återuppståndelse. Jesus blir ingen gud och han framställs med helt mänskliga kvaliteter som rädsla för döden, kärlekssökande och gudstvivel. Tydligen upprörde den vissa kyrkliga kretsar på sin tid med sitt relativt sekulära budskap, men vad gjorde inte det?

Skivan kom under vinyleran, under den tid då jag konsumerade musik och kultur geom att gå till en skivaffär för att sedan bära hem svarta vinylskivor förpackade i pappersomslag prydda med konst, fotografier och text. Jag lyssnade, tittade på omslaget och läste texterna samtidigt. Jag var en aktiv konsument bunden vid en nyinköpt HiFi anläggning. Jag spenderade mina pengar på plast och papper för att själv kunna välja vad jag ville höra. En enstaka skiva, som den här, kunde förvandla världen.

Tiden går, världen förändras, oftast till det bättre.

Judas och Jesus på scen i Palestrina, bild hittad hos http://www.visitpalestrina.it

Hustrun skänker mig biljetter till en lokal uppsättning av Jesus Christ Superstar. Vi sätter oss i bilen, kör fyra mil och hittar en liten teater där ett amatörsällskap sätter upp en italiensk version. Musiken fyller salen och mitt igenkännande är stort trots att det säkert är mer 30 år sedan jag hörde den senast. Hade de sjungit på engelska hade jag sjungit med som på den värsta karaokebar. Produktionen är förvånsvärt påkostad. Kläder och dekor är väl genomfört.

På väg hem igen slår tidsskillnaden mig. Hur mitt och många andras sätt att ta till oss kultur har ändrats. Hur ett enkelt teatersällskap där alla verkar välkomna att delta i ett avlägset samhälle utanför Rom kan sätta upp en produktion som, på det hela taget skulle stå sig i en jämförelse med de som gjordes på 70-talet. Hur vi idag inte längre bara konsumerar. Hur vi så vill delta och ge våra bidrag och intryck. Hur vi gärna ställer oss där i strålkastaren även om det bara är för en kväll eller två, även om det bara är på en enkel scen eller till och med på en undangömd karaoke bar.

Kultur har blivit mer tillgängligt. Vi har alla möjghet att delta och att inte bara passivt lyssna eller titta på. Tack för det!

One response to “Karaoke kultur

  1. baixei mas, o arquivo tá corrompido.
    tb dress http://www.tbdress.cc

Kommentera

