Tre prinsessor

En gul ros för en prinsessa, bild hittad hos http://www.flickr.com/photos/slgc/

Det var sommar, året var 1997, och vi var på semester. Jag badade i poolen med barnen och tog det lugnt. Redan på hustruns uppsyn såg jag att något hänt. Vet du vem Diana är? Klart jag vet tänkte jag, bara någon månad tidigare tröstade hon Elton John när Versace gick bort. Många år tidigare gifte hon sig i ett sagobröllop, sedan gick allt på det hela taget utför. Hon har två söner varav en kommer bli kung i det förenade kungadömet. Hon är död. Det tog någon minut att förstå. Denna på det hela taget unga och vackra kvinna fanns inte kvar.

Lady Dianas historia fångade en världs intresse. Även ett annars introvert Italien följde alla detaljer och lät sig fascineras. Även tio år senare lever historien och en nyfödd flicka i Rimini ges namnet Dayana, till minne av prinsessan av Wales. En ny prinsessa möter världen.

Fem år senare, en januaridag 2012, klär Dayana upp sig i sin prinsessklänning. Hon ska på galamiddag med sin pappa på första kvällen under en veckas medelhavskryssning. Hon har gjort sig extra fin, när ska man annars använda sina prinsesskläder?

I veckan hittas Dayana som ett av de återstående dödsoffren efter att Costa Concordia havererade utanför den italienska västkusten. Dayanas mamma låter skicka ned gula rosor till den plats på båten där hon återfinns för att hedra minnet men ännu en prinsessa har gått bort för tidigt.

I Stockholm kablar man samtidigt ut nyheten att landet fått en ny prinsessa. Den lyckliga familjen poserar utanför sjukhuset med barnet säkert instoppat i en liten stol avsedd för ändamålet. Yra lär råda i landet och det svenska nätet handlar inte om mycket annat.

Estelle, välkommen till livet. Bry dig inte om gamla sura gubbar som tycker att du fått fel namn. Ta för dig och lev livet nu. Det är kort, ibland alldeles för kort. Ta chansen nu när du har du har den.

2 responses to “Tre prinsessor

  1. Tack för en fin blogg. jaa jag minns så otroligt väl den dagen när Diana gick bort. så tragiskt och det jag minns eftersom jag inte är så speciellt endjupt engagerad i kungligheter osv. Men för mig var och har alltid Diana varit ett undantag! Vill inte gå in på djupet varför men någonstans tror jag att du förstår mina tankar. Jag minns begravningen med Elton Jhns underbara avskedsång. Hennes man och svärmor som deltog på begravningen där jag kände en storm av känslor som jag behåller för mig själv här utan aatt skriva varför.
    Och som du beskriver skördades ännu ett offer. En flicka som hette Dayana liksom Diana blev olycksdrabbade och avled på grund av obetänksamma individer omkring sig. Dianas öde och Dayanas öden har i det tragiska en viss likhet. Dom avled på grund av okontrollerade individer omkring sig.

    Ja Estelle! Har inte så mycket att tillägga. Men jag hoppas bara att hon inte kommer ärva sin Morfars ”tjabos” personlighet som jag inte har så mycket över sig för. Inte på grund av alla senaste skriverierna dom senaste åren utan på grund av att jag aldrig har gillat hans agerade sedan ett antal år tillbaka. Men jag tror att både Victoria och daniel som är båda så kärleksfulla och med huvudet på skaft kommer trots alla plikter och tidsprist så kommer deras kärlek finnas där.

    Och du Mats! Du har ju en fantastisk Drottning därhemma som har ett ett hjärta av Guld. Hoppas ni har det bra allihopa inklusive alla katterna.
    sköt om er 🙂

Kommentera

