Att förstå

Tokigt förälskade, en prinsessa, Ornella Muti, och en konduktör, Andriano Celentano - italiensk komedi på bio ifrån 1981. Bild hittad på Wikipedia

En gång då jag flyttat till Italien, detta land mitt i Medelhavet, hade jag förhoppningen att förstå, att kunna tolka och att på det hela taget förutsäga vad som skulle kunna komma att ske utifrån de observationer jag gör.

Det var länge sedan. Vid lunchbordet förstår jag av mina kollegor i samma situation att de också är lika förundrade även efter decennier av liv i detta land. De italienska gåtorna är många och svåra att förstå för en oinitierad. Det är lätt att ge upp och leva som en legal alien, en Europée i Rom.

Efter alla dessa har har jag nu börjat tänka annorlunda, jag vill faktiskt försöka förstå. Populärkulturen intresserar igen. Vad kan annars ge en lika direkt och tydlig ingång? Och, den är enkel att hitta, den finns samlad i en enda person.

Adriano Celentano för oss svenskar känd som en av namnen bakom en luguber slagdänga är en italiensk titan. Hans karriär sträcker sig över 60 år. Nämn en italiensk schlager och du nämner med stor sannolikhet ett verk av denne man. Har du sett en italiensk komedi på bio? Han var säkert med. En svensk motsvarighet finns inte. Han är som Janne Malmsjö, Robert Broberg, Mikael Wiehe och Lasse Åberg kombinerade i en och samma person. Någon som gjorde schlager och pop på sextiotalet, romantiska filmkomedier med den tidens vackra kvinnor på sjuttiotalet och sedan tog sig an politik och samhälle när tiderna blev tuffare.

Ett känt namn gör det lättare att ta saker till sig. Namnet drar och jag tvingar mig att ta mig igenom de trettio minuternas monolog under schlagerfestivalen. Celentano står på scen och gör upp med präster, tidningar och regeringen. Det är fortfarande svårt att förstå. Många referenser skulle kräva betydligt mer förklaring. Men, något är helt klart. Schlager är politik, politik är schlager.

Nu matar jag CD läsaren med de skivor som vi samlat på oss. Bakom namnet hittar jag helt kompetent pop och rock. Mycket att studera, mycket att försöka förstå.

Kommentera

