Här flyttar vi papper!

Hjälpsam och effektiv byråkrati? Bild hittad hos http://www.italmomet.it som säljer inredning till italiensk publik administration.

Under tiden som snön töar och snökedjorna monteras av börjar debatten ta sig. Varför var stan så uselt förberedd? Hur kan ett enstaka snöfall på femton centimeter skapa kaos under flera dagar? De hårda orden låter inte vänta på sig: ”Det finns inget civilförsvar längre, de flyttar bara papper!” På italienska låter det ännu bättre. Föraktet sammanfattas i ett ord: Passacarte, pappersflyttare.

Det tar i hjärtat. Jag jobbar ju också som byråkrat. Ofta när jag frågan vad jag gör på dagarna på jobbet svarar jag skämtsamt: Jag läser och skriver email. Det får var nog med det!

2 responses to “Här flyttar vi papper!

  1. Varför var stan så uselt förberedd?Och min fråga är nu när kylan har tagigt sitt grepp om Sverige. Varför blir våra elpriser skyhöga osv. Joo det finns vissa förklaringar men jag köper inte dem ett dugg. Men ttack och lov har vi bundit och låst av elavtalet tillsvidare.

    • Ja, varför, kan man undra. Elpriserna är om något ännu högre här i Rom än i Sverige. Sedan, att faktiskt förstå dem är ännu en utmaning.

Kommentera

