Jag deltar inte

De fyra senaste italienska presidenterna, ifrån vänster: Carlo Azeglio Ciampi, Oscar Luigi Scalfaro, Giorgio Napolitano och Francesco Cossiga. Bild hittad hos Corriere della Sera.

Sedan nitton år försöker jag med liten framgång följa italiensk politik. Det är svårt, mest för att det på alla sätt går så fort. I debatternas hetsiga klimat dras tempot på tal och gester upp. Människorna byts ut i ett högt tempo. Just när jag läst mig vem som är vem, vem som gör vad, vem som bestämmer så bryter en ny regeringskris ut och alla får gå.

Därför uppskattar jag det enda ämbetet som innebär stabilitet i det här landet. Republikens president som utses parlamentet med ett mandat på sju år. Huvudsakligen är rollen konstitutionell med litet politiskt inflytande men innehavarna har vid flera tillfällen haft reell makt då de lyckats se till att regler följs och landet hålls ihop.

Presidenten har hittills alltid varit en gråhårig äldre man som med tydlig värdighet tilltalat folket på en långsam och vältalad italienska. Även om sammanhangen inte alltid är helt klara så kan jag lyssna uppmärksamt för att njuta och inse att språket kan vara vackert när det inte pladdras fram i ett alldeles för högt tempo.

Speciellt går det att njuta av Oscar Scalfaros tal, till exempel det då han med lugn och fast stämma skäller ut det parlamentariska spelet under en av många rättsliga skandaler. Citatet ”Non ci sto!”, ”Jag deltar inte!” har blivit historia.

Oscar Scalfaro har dött vid 93 års ålder. Han kommer att saknas.

Kommentera

