Dagen då det svenska Internätet tystnade

Plötsligt blev nätet ett tyst rum, bild hittad hos http://www.flickr.com/photos/anna-stina/

Det var lördag, jag hade tiden och möjligheten. Bloggen skulle handla om Costa Concordia och om italienska kvitton som plötsligt antingen försvinner eller förekommer i drivor. Men, jag kom av mig. Jag satt som klistrad vid Internätet för att se svensk historia utspelas i real-tid.

I direktsändning jämförs det som händer med statsministermord. Efteråt är det inte svårt att hålla med. Det som sker är unikt, det har inte hänt förr. Håkan Juholt, ledaren för Partiet med stort P begår harakiri inför öppen ridå. Han erkänner sina misstag, låter andra döma och drar sig tillbaka.

Efteråt söker jag reaktioner, analyser och sammanhang. De vanliga källorna utforskas igen, och igen, och igen, men inget nytt. De flesta upprepar det som redan sagts. Internätet fylls med citat ifrån den ledande källan, SVTs direktsändning, utan vidare kommentarer.

Under denna dag som kanske går till historien säger Håkan Juholt: ”Jag är född som socialdemokrat, jag kommer att dö som socialdemokrat”. I  mina öron låter det på samma sätt som någon förklarar sin tro eller sin själsliga tillhörighet. Förklaringen är att vara född så. Mer insikt ges inte. På så sätt liknar han nog många av oss, svenskar av idag. Vi vet vilka vi är men vi har svårt att förklara varför vi blev de vi är.

Då tystnar larmet på det svenska Internätet på samma sätt som konversationer tystnar efter tragiska händelser eller på kyrkkaffet efter begravningsakten. Det går ned till viskningar, alla pratade väl om den stackaren som råkat illa ut. Det verkade sörja, det verkade sakna något.

Varför blev det så tyst? Beskedet var inte oväntat. Analyserna kunde ha varit förberedda.

Handlar det hela kanske om vår självbild? Handlar det om vår bild av vårt stabila samhälle med en unik modell, en modell med symbiotiska politiska och ekonomiska system? Handlar det om vår dröm om ett samhälle där vi genom  gemensamt fattade beslut verkligen ser till allas bästa och om hur den till sist gick i kras?

Kommentera

