Costa Concordia, situationen just nu

Costa Concordia, ett vrak vid ön Giglio. Bild hämtad på http://www.digitalglobe.com/gallery

Costa Concordia syns ifrån 800 km höjd. En högupplösande kamera på en amerikansk satellit visar hur stor hon var och, samtidigt, hur främmande hon var i den skärgård där hon gick på grund. Djupet vara bara åtta meter där hon slog i. Dykare har hittat fartygsdelar och hålet i skrovet är stort. Stort på samma sätt som skeppet är stort.

Vad hände?

Kryssningsfartyget la ut ifrån Civitavecchia för sin första etapp på en Medelhavstur upp till Savona. Vanligtvis tar man rutten utanför öarna vid Grosseto men den här gången hade man bestämt något annat, varför vet vi ännu inte idag. Man skulle passera skärgården, man skulle visa upp sig, man skulle hälsa på en gammal vän.

Strax före tio på kvällen, samtidigt som gästerna och kaptenen serveras det sista glaset vin under välkomstbanketten går skeppet på grund. Skakningarna känns och i stort genast, bara ett tjugotal minuter senare, når de första samtalen ifrån oroliga passagerare kustbevakningen och polisen. Vad är det som händer? Här står inte allt rätt till!

På kommandobryggan förnekar man dock allt. Det är som det ska, vi har inga problem, de få som finns håller vi redan på att fixa. Samma budskap förmedlas till passagerare och besättning, ett budskap som få tror är sant.

Det tar drygt en timme, sedan går larmet. Då ska skeppet evakueras men då är det redan försent. Fartyget har slagsida. Passagerarna  kommer till sist att få klättra över lutande däck för att hasande hitta livbåtarna. Av mer än fyratusen klarar sig de flesta. I gryningen kan man räkna in nästan alla.

Vems är felet?

Sjökapten Schettino stod inte själv på bryggan. Enligt tradition deltog han i välkomstbanketten. Han lät sig serveras med sina gäster medan förste styrman styrde skeppet genom den toskanska skärgården. Rutten ska ha varit förbestämd mellan de två. Kapten själv lär ha tyckt om det spektakulära. Han har sagts köra skeppet som en Ferrari.

Skit händer, det är inte alltid lika djupt som det verkar, kusten är ibland litet för nära. När farvatten är bekanta är det lätt att ta  risker. Grundet har nog alltid varit där, men det har varit lätt att missa.

Jag tror att det är få som klandrar kapten Schettino för själva grundstötningen. Den var inte planerad. Däremot är det många som har synpunkter på annat. Varför denna onödiga rutt? Det var ju mörkt, passagerarna skulle inte se mycket av ön ändå. Och, framför allt, varför tog det sådan tid att erkänna och att utrymma?

Hur är läget idag?

Det har gått en vecka och sökandet efter de drabbade fortgår. Idag räknar vi in det trettonde dödsoffret. Ett tjugotal saknas fortfarande. Osäkerheten om antalet passagerare gör att vi inte med säkerhet vet hur många som drabbas. Till och med kapten Schettino själv hade med sig oanmälda gäster ombord. Men, på det hela taget, har det gått bättre än vad man kan tro. Antalet offer kan i värsta fall jämföras med en dålig dag i italiensk semestertrafik.

Sökandet efter drabbade kommer att avslutas endera dagen och följas med bärgning. Till att börja med måste tankar och behållare tömmas på bränsle och andra toxiska vätskor, sedan får man ta hand om skeppet. En tidig bedömning säger att det kommer att kosta ungefär lika mycket som det kostade att konstruera, bygga och skjuta upp den satellit som tog bilden ovan. En kostnad som är cirka trettio gånger högre än vad det kostade att bygga Costa Concordia självt.

Självklart måste skeppet bärgas. Vi ser inte flygplansvrak vid våra flyplatser. Vi vill inte bli påminda om en tragedi i vår vardag. Vraket måste tas bort.

Källor

Jag har baserat den här bloggposten på det jag sett och hört i italiensk och internationell media under den senaste veckan. Alla citerade uppgifter kommer ifrån minst två olika källor men jag har inte lagt in enskilda länkar som jag brukar. För er som är mer intresserade rekommenderar jag i första hand La Repubblicas utmärkta dossier (på italienska). Jag har även hittat information hos TG5 och Corriere della Sera.

Annonser

One response to “Costa Concordia, situationen just nu

  1. Pingback: Ifrån nave till neve | 4 trappor över gården

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s