Jag älskar katastroffilmer!

Dan Bigelow möter sitt öde i Skyskrapan brinner. Bild hittad på http://www.moviedeaths.com/towering_inferno,_the/dan_bigelow/

Jag älskar verkligen katastroffilmer, ända sedan jag såg ”Skyskrapan brinner” och ”Hajen” på tidigt sjuttiotal har det varit mina favoriter. Dessa filmer har allt: De slemma makthungriga cheferna som föredrar egen vinning. De osannolika hjältarna: lokala fiskare, enskilda poliser och brandmän som jobbar på egen hand, oljeborrare, till och med virus programmerare och försupna forskare har förekommit. De storslagna scenerna med flammor, muller och lik i drivor. Den mustiga musiken. Jag älskar det!

I verkligheten är det aldrig lika roligt. Jag följde historierna om Estonia, Twin towers och tsunamin med skräck. Det var alldeles för lätt att se mig själv och de mina som drabbade. Det kunde lika gärna ha hänt oss.

Den här gången, när Costa Concordia går på grund, är det annorlunda. De flesta har klarat sig och antalet döda är inte värre än en normal dag i trafiken i det här landet. Givetvis känner jag för de som drabbats, för de som saknas, men känslan av att det kunde varit jag infinner sig inte. Istället  vaknar hyenan i mig. Jag börjar följa dramat som det vore en katastroffilm. Jag knarkar italienska internetsidor och TV nyheter som jag aldrig gjort förr.

Ingredienserna finns. Sjökapten Schettino som först orsakar allt trubbel och sedan flyr scenen som mannen på bilden ovan när skyskrapan brann. Kustbevakningen som griper in och, efter att ha läxat upp boven, tar hand om situationen. De drabbade med sina historier. De pampiga bilderna. I stort sett saknas bara ett maffigt soundtrack för att göra allt komplett.

Jag kan förstå reaktionerna som börjar vara tydliga. Livet ska inte vara som i en Hollywoodproduktion. Det ska gå att åka på en Medelhavskryssning utan att behöva riskera livet. En vanlig passagerare ska inte behöva vara i händerna på en kapten som mest vill visa upp sig.

Kommentera

