Beatles eller Hep Stars?

Jag dröjer kvar min resa genom livets milstolpar och fördjupar mig ytterligare i året 1967. Under våren bodde jag och gick i tredje klass på Guldheden i Göteborg. Jag bara var där för tillfället, för ett år. Jag fick jag inte mycket nära vänner och speciellt inte mycket kontakt med de mer utåtriktade flickorna i klassen. Det var inte svårt att förstå: jag bodde i en annan del av området, jag var ny i klassen, jag skulle ändå flytta snart.

Förvåningen var då stor den dag jag blev ledd av de kompisar jag hade till Flickan i klassen, till hon som på det hela taget bestämde. Utan förberedelse fick jag frågan:

Beatles eller Hep Stars?

Så här efteråt är jag inte helt säker på vad jag svarade den gången. Det borde ha varit The Beatles, de kände jag till, de visste jag vad de stod för, jag hade vid det tillfället ingen aning om Hep Stars. Nåväl, hon blev nöjd. Mitt svar verkade fastställa ett fakta. Vad det nu var jag svarade var bäst.

Många år senare har jag haft nöjet att personligen träffa Svenne och Lotta, ödmjuka och trevliga personer. Tänk om den möjligheten hade funnits då, 1967?

Kommentera

