Trallar ”Do wah diddy diddy dum diddy do”

Inspirerad av gårdagens utflykt till 1957 och topplistan då jag föddes fortsätter jag nyfiket färden framåt. Vad låg på listorna när jag började skolan som sjuåring i Särna, Dalarna? Wikipedia hjälper mig med en lista med all ettor på ”Tio i topp”, ifrån att programmet startade 1961 tills dess det lades ned på min födelsedag 1974 i moralpanik efter en kulturpolitisk debatt. Jag letar reda på augusti 1964 och hittar Manfred Mann mellan The Beatles och The Beatles. Jag känner igen mig och trallar sedan ”Do wah diddy diddy dum diddy do” hela dagen.

Topplistemusiken formar oss mer än vi tror och definitivt mer än vad vi vill medge. Just Manfred Mann gav med sina tidiga jazz-, blues- och progressiva influenser, utan att jag var särskilt medveten om det, ingångar till det som jag sedan kom att lyssna på och lyssnar på än idag.

Nu undrar jag vad som låg på listorna när vi senare flyttade till Stockholm…

One response to “Trallar ”Do wah diddy diddy dum diddy do”

  1. Pingback: Kärlek, allt du behöver är kärlek, kärlek är du behöver | 4 trappor över gården

Kommentera

