Jag är hungrig, jag fryser, jag har Monti

Jag är hungrig, jag fryser, jag har Monti
Henrik Alexandersson, en favoritbloggare sedan FRA striden, beskriver en kuslig stämning i dagens politik, den i Sverige, den i Europa. Jag håller med och lägger gärna till. Stämningen, även sedd utifrån som i mitt fall, verkar kuslig även i Italien.

 

Italien väljer 2008 ett parlament och ger ett tydligt mandat till en ny koalition, en som dessutom redan har gjort sina pass vid kvarnarna och verkar på det hela taget duglig att regera, till skillnad ifrån en helt splittrad opposition. Att sedan premiärministern, Berlusconi  inte är helt rumsren i alla sammanhang är ett problem men inte ett som hindrar landet ifrån att styras.

 

Något år senare håller det inte längre. Mandatet räcker inte till för att genomföra de reformer som behövs och en Berlusconiallierad efter en annan ger sig av. Krisen är ett faktum. Efter en förvånansvärt kort kris får sedan Italien sin andra ”Governo tecnico” genom tiderna. En regering ledd av Monti, en före detta europeisk kommisionär, som består av tjänstemän och byråkrater. Det är  en regering som inte har ett tydligt folkligt mandat genom att vara vald. En regering som genom den europeiska krisen verkar mer utsedd av anonyma makthavare i främmande länder än av folket.

 

Femtioen dagar senare ger sig premiärminister Monti iväg på en oannonserad resa som tar honom till diskussioner med den franske premiärministern och presidenten. Möten med de tyska och engelska motsvarigheterna är också planerade men inga agendor sägs vara förberedda. Diskussionerna är informella. Målet tycks vara att komma överens om vägen framåt vid ett nytt senare möte i Rom.

 

Det går att tro om han åker på dessa resor för att bli tillsagd vad de tyska och franska herrarna tycker att han ska göra. Det går också att undra att han åker för att bygga en ny europeisk pakt där de stora länderna ska kunna göra upp. Det känns inte bra, förra gången de provade slutade det illa.
Kommentera

