Buon anno, auguri från the House of the Rising Sun

Förkylningen slog till någon dag efter jul, någon före nyår. Den var så kraftig att den slog ut mig, förpassade mig till sängen och till sist fanns ingen möjlighet kvar. Nyårsmiddagen på etablissemang fick ställas in. Så, här sitter jag nu strax före midnatt med min älskade i vår relativa ensamhet med RAI Uno, den italienska statstelevisionens flaggskepp, som primär underhållningskälla.

Som vanligt drar de på stort. Galan sänds direkt och ses i varje hem samtidigt som nyårsmiddagen avnjuts i all sin mäktighet. Artister som jag inte känner till eller har någon relation till passerar förbi och drar populära cover låtar för att få upp stämningen inför det stundande tolvslaget. Så länge de håller sig till det italienska kulturarvet går det bra. Artister, arrangemang och tonfall stämmer överens.

Plötsligt funkar det dock inte längre. Mitt emellan en traditionell smörsångare och en oblyg plugg för Aosta som skidort framträder en vitklädd Elvis kopia som tar för sig att dra ”The House of the Rising Sun” i disco takt med lättklädd balett. Det är uppenbart på tonfallet och avsaknaden av känslighet att varken artist, andra medverkande eller publik har en aning om vad orden som framförs betyder. Varken var för sig eller tillsammans som en gammal amerikansk folksång. Horhuset eller häktet som sången handlar om är långt bort i denna version.

Varför denna okänslighet? Varför kan de inte hålla sig det de kan?

Med denna kulturspaning önskar jag alla Gott Nytt År. Den här bloggen kommer på något sätt att fortsätta in i 2012, den som lever får se.

PS. Även italiensk television kör Zlatan imitationer.

Kommentera

