Jag, en Europée?

Diskussionen upplevdes efteråt som stundtals hetsig, både av de som deltog och de som bara lyssnade. Den handlade om vår identitet, något som är personligt och privat och därmed också känsligt. Frågan gällde: Är vi Européer, känner vi os europeiska? Hur vi kom på ämnet är svårt att säga. Eurokris? Reseminnen och upplevelser? De vanliga associationerna som länkar i varandra? Svårt att i efterhand veta men att en resekrönika av Bobo Karlsson i Svenska Dagbladet spelade in var helt klart. Jag hade läst den då som många andra vid bordet, nu har jag läst om den.

Precis som Bobo, har jag bara känt mig som en Europée när jag inte varit på den gamla kontinenten. Det är först när jag omgivs av människor med andra ursprung som etiketten känns meningsfull. I Los Angeles eller i Haifa, på de Maldiviska stränderna, har det varit meningsfullt att beskriva sig själv som någon som kommer ifrån en kontinent långt bort. Etiketten har varit användbar, den har gett både mig och min omgivning ett sammanhang. Jag kommer inte härifrån, jag är någon annan. På så sätt blir den exkluderande. Den används för att sortera människor.

Nu tror jag inte att det är så Bobo vill att vi ska använda etiketten. Han vill att vi ska kunna vara stolta över vårt Europa att vi ska kalla oss Européer på samma sätt som Amerikaner kallas sig Amerikaner för att visa denna vår stolthet. Jag tycker att jämförelsen med USA haltar. Amerikaner kommer ifrån USA, få Mexikaner eller Kanadensare ser sig som Amerikaner. Men, det är inte det som framför allt stör mig. Jag har nämligen svårt att vara stolt för att jag är Europée, på samma sätt som jag inte är stolt för att jag är svensk eller ens för att jag är född i en vacker stad på Sveriges västkust. Varför skulle jag vara det? Jag har inte valt att bli det, det är inte mina val som gett mig dessa etiketter. På det hela taget föredrar därför jag att se mig själv som pappa och make, ingenjör och konfigurations ledare, liberal och kosmopolit, till och med och Djurgårdare och Bruce Springsteen fan. Det är trots allt identiteter som jag valt själv och kan stå för.
Kommentera

