Att släppa taget eller att fly

Mina tankar om Eluana ledde till många kommentarer, många med meningen: Man måste lära dig att släppa taget. Man måste finna andra sätt att ge omsorg, visa tillit och att minnas än att hålla kvar i ett liv som ändå inte kommer att finnas kvar inom en kort stund. Jag kan bara hålla med. Det är föga meningsfullt att kämpa mot dödsdömda öden. Vi är trots allt bara människor, biologiska varelser, som har vår stund på jorden då vi på vårt bästa sätt kan göra vad vi kan. En kunskap jag tagit till mig och som jag tillämpat under en större del av mitt liv. Dramer och kval har jag lagt bakom mig med ursäkten att jag lärt mig något och att jag nästa gång kommer att veta bättre, att anstränga mig på ett annat sätt för att påverka utgången så gott jag kan.

Samtidigt gror ett dåligt samvete. Har jag verkligen tagit vara på min stund? Har jag inte ibland använt denna kunskap att släppa taget lite för enkelt? Att helt enkelt fly ifrån en jobbig situation där jag kunde ha hjälpt till? Skulle världen både i smått och i stort varit en bättre plats om jag inte släppt taget så enkelt?

Jag kommer aldrig att få veta svaret på den frågan. Jag får bara inse att jag nästa gång får anstränga mer så att jag kan påverka utgången så gott det går.

——————–

Läs även andra bloggares åsikter om och att

Kommentera

