Tankar om David och Eluana – två olika slutsatser

Jag har skrivit om min pappa Davids hjärnblödning och om hans väg tillbaka. Jag skrev också nyss om den uppmärksammade Eluana och hennes pappa Beppinos kamp för en avslutad behandling. Jag inser att jag drar olika slutsatser i de två fallen. Jag skulle motsätta mig försök att avsluta Davids behandling. Jag skulle vara emot att han sågs som mänskligt skrot, även om situationen vore mycket sämre än den är. Dock ger jag Beppino rätt i sina försök att avsluta Eluanas liv.

Hur kan jag komma att tycka så olika i de två fallen? Är inte livet alltid okränkbart som en katolsk mamma uttrycker det? Tydligen är jag inte ensam om att ifrågasätta, poster på temat tas bort då debatten blir för hård. Jag håller med om att livet ska värnas, att vi ska söka ljuset, inte mörkret. Jag har dock svårt för det högtravande tilltalet. Jag har svårt för påbud ifrån en högre makt. Jag har svårt att se bön som en behandlingsmetod som tas till när inget annat hjälper och därmed ofta bara leder till ytterligare besvikelser.

Vore Eluana min dotter skulle jag inte stänga av sondmatningen, vore det min dotter skulle vården få fortsätta så länge det är möjligt. Precis så vill jag också att min pappa ska vårdas. Han ska få den bästa möjliga vård så länge det är möjligt, så länge den ger resultat, så länge den håller honom vid liv. Det är mitt val, mina preferenser som tillfredsställer mig inte nödvändigtvis Eluana eller David.

Mina preferenser i Davids fall är sålunda personliga. Därmed ger de mig inte rätt att döma andra eller att tala om för andra hur de ska leva sina liv. Jag har inte mer rätt än Beppino och det har inte någon annan, påve eller premiärminister, heller.

——————–

Läs även andra bloggares åsikter om och

2 responses to “Tankar om David och Eluana – två olika slutsatser

  1. Pingback: Att släppa taget eller att fly « 4 trappor över gården

  2. Pingback: En far, en son och en kall öl « 4 trappor över gården

Kommentera

