Mänskliga män

Jag är man, det är ett biologiskt faktum. Jag har en Y-kromosom. Det gör mig till en man. Min fru, mina döttrar, min mamma, min syster och många av er som läser den här bloggen är kvinnor. Ni har istället ytterligare en X-kromosom. De gör er till kvinnor. Kvinnor som antas vara mer sensibla än män som istället antas vara mer aggressiva. Bland bloggarna som i allmänhet skriver om sin vardag, sina upplevelser och sina känslor dominerar sålunda kvinnorna. Stora Bloggpriset visade detta med tydlighet, på bilden av alla de mycket värdiga pristagarna skymmer de vackra kvinnorna ett fåtal män i bakgrunden. Bloggandet blir på sätt månne en ny kvinnofälla varnar en misstänksam Trollhare. En fälla då det givet sin meningslöshet inte normalt inbringar större inkomster.

Trots det bloggar jag. Jag skriver ner tankarna och lägger ut dem för den som vill se dem. Det har sedan en tid blivit en hobby, nästan en livsstil. På omvägar hör jag att det ses som ovanligt. En mänsklig man! Sådana läser man inte ofta. Jag tar det som den komplimang det är. Tack för alla tack. Men, varför fastnar vi i dessa stereotyper? Varför ska vi, ens skämtsamt, se kvinnofällor i en ny kulturform? Varför kan vi inte bara uppskatta de duktiga just för att de är duktiga och därmed uppskattade?

Jag förklarade redan för femton år sedan Internet och dess betydelse för vänner och bekanta, inte som ett uppslagsverk, inte som en postorderkatalog, inte som en jukebox, inte som en ny tv eller telefon utan som en tryckpress för vem som helst. Jag förklarade framför allt dess betydelse för hur information skapas och sprids. Redan då gick det att se att vem som helst skulle komma att ha möjligheten att skapa vilken information som helst och göra den tillgänglig för vem som helst. I sanning en revolution, en revolution som vi fortfarande lever mitt i.

Därför ska ni kvinnor som just nu är snabbast och bäst på att använda den nya teknologin bara vara stolta över det. Det är ett tecken på att jämställdheten har gått framåt. Äntligen har ni fått greppet över en ny uttrycksform, ta vara på det.

För oss mänskliga män är det däremot bara att jobba på. Övning ger färdighet och kanske leder det till ytterligare någon enstaka manlig mänsklig tanke så småningom.

————————

Läs även andra bloggares åsikter om , och

Kommentera

