2009, ett ganska bra år trots allt?

2008 var inte bra. Som år var det ett riktigt uselt, långt och otillgängligt år utan de riktiga höjdpunkterna jag kommer minnas med glädje. Nära familjemedlemmar gick bort, familjen särades och de privata framgångarna fick inte den uppmärksamhet de borde (Grattis Sofie, till Studenten!). I omvärlden fortsatte krigen, finanserna kraschade och marschen mot en allt mer kontrollerande stat blev konkret i vår lagstiftning. 2008 var på det sättet bara ett bevis på att George Orwell hade rätt i sin dystopi, han placerade den bara 24 år för tidigt.

2009 börjar inte heller bra. Akuta sjukdomsbesked når mig bara några dagar in på det nya året. Olyckorna verkar fortsätta. Men, det vänder, vi tycks gå mot bättre tider. Pappa kryar på sig och klarar sig bättre dag för dag. Vägen är fortfarande lång men plötsligt pratas det om månader till hemgång stället för att ta en dag i taget. Italienska myndigheter ger helt oförutsett med sig och efterskänker på goda grunder obetalda skulder sedan 2001. Familjen återsamlas, om än virtuellt, med hjälp av Facebook och Skype.

2009 är nog ett ganska bra år. Jag har det fortfarande i min hand. Jag ska fånga det så gott jag kan.

—————–

Läs även andra bloggares åsikter om och

Kommentera

