Att fånga en måndag

Carpe Diem, fånga dagen, lovade jag mig själv. Sedan blev det måndag morgon.

Hur fångar man en måndag? Hur fångar man denna svårtillgängliga morgon då man själv går i slow motion och klockan går på fast forward? Hur fångar man denna besynnerliga best som tycks förgifta världen med sitt ingrodda dåliga humör? Hur fångar man dessa morgontimmar som hastigt passerar förbi utan att lämna andra spår än en klocka som plötsligt är för sen?

Själv försökte jag med spinning men känslan infann sig aldrig. Klockan ändrade bara tempo och sekunder började kännas som minuter. Minuter som plågsamma timmar. Någon nytta gjorde det dock, eftermiddagen gav med sig och lät sig nyttjas till något slags arbete.

Carpe diem, fånga dagen, var mitt mål. Lyckades jag med mitt uppsåt? Har jag gjort någon skillnad? Vem vet? Jag får hoppas på bättre jaktlycka imorgon.

————

Läs även andra bloggares åsikter om

2 responses to “Att fånga en måndag

  1. Jag känner igen känslan från i måndags. Efter en natt med mycket dålig sömn, ett energikrävande möte på måndag morgon (som i och för sig gick mycket bra) och en lätt illamående känsla tog jag på mig löpskorna när jag kom hem, mer av plikt än något annat. Det skulle ha varit ett rätt tufft pass på 11 km med snabba kort fartökningar under 7 km. Normalt sett är dessa pass döden (kan inte begripa varför det kallas fartlek!).
    Men miraklet var ett faktum, benen bara flög fram. Mina 2-4 minutersintervaller bara funkade. Jobbigt, javisst, men inte långsamt och tråkigt!
    Träning när det är som bäst och en bra början på veckan!

  2. Ibland funkar det. Mitt spinningpass på tisdaglunch gick bättre, mycket tack vare musiken. Ledarean gjorde det lätt för sig och la på Mamma Mia soundtracket, sedan gick det av sig självt.

Kommentera

