Mamma och Pappa är inte gamla

Jag har aldrig sett mina föräldrar som gamla. De är min Mamma och min Pappa som lever sina liv där de hela tiden försöker lära sig nya saker och letar efter nya upplevelser. Redan 1982 skaffade de hemdator, en ABC 800 som jag fick hjälpa till att få igång och hålla vid liv. Det var långt innan arbetsgivarna betalade datorinstallationer i sina anställdas hem eller Televerket skänkte bort modem för att få igång Internetanvändningen i landet. Mamma och Pappa visade då inte några tecken på ålderdom och tillbakablickande trots att de båda närmade sig pensionen, tvärtom, de anammade den nya tekniken helt ut.

Något år senare övertalade jag dem att följa med på Friskis & Svettis på Jympannexet på fredagskvällar. Det var en liten, tidig föregångare till alla de gym som nu växer upp som svampar i Stockholms innerstad. Passen började klockan sju och leddes av karismatisk yngling som hade som vana att lägga in en vals under den sista kvarten. Deltagarna förväntades att bjuda upp varandra och dansa som en tidig förberedelse för helgen. Pappa sökte alltid upp Mamma.

Jympannexet var litet, omklädningsrummen låg vägg i vägg och det var enkelt att gå mellan dem. Någon gång under vårterminen bestämde sig tjejerna som hade som vana att gå på detta pass för att pröva bastun i herrarnas omklädningsrum. Den var mindre och därmed varmare än den de hade själva. Första gången stormade de in, frågade om det gick bra och slog sig ned. Nästa gång pratade de om det redan innan passet när de klädde om. Just den gången var min syster också med och hörde snacket.
– Vi bastade i herrbastun förra veckan, fniss, fniss…
– Jaha, slängde de inte ut er?
– Nej, vi var så välkomna, stort leende
– Men vad tyckte det äldre paret?
– Ähh, de brydde sig inte!

Äldre paret? undrade min syster. Här går väl inget äldre par? Hon tänkte inte på våra föräldrar som ett äldre par.

Mamma och Pappa är inte gamla, de är inte gamla i själen. De är fortfarande öppna för nya tankar och idéer. Tyvärr är de dock lite slitna. De behöver ta hand om sig själva, de behöver hjälp, de behöver vår omtanke och kärlek.

——————-

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentera

