… 1968, 1981, 1990, 2008…

På TV rullar Barack Obamas presidentparad. Folket jublar längs Pensylvania Avenue över den nya ledaren. De jublar för den förste African American som nått till landets högsta ämbete. Det är en historisk händelse som kommer att förändra världen på sitt sätt, så småningom. I min lilla värld märks dock nästan ingenting.

Amerikas presidenter är viktiga, några har påverkat också mitt liv. John F. Kennedy startade rymdkapplöpningen vilket har resulterat i att även vi Européer har ett rymdprogram vilket gör att jag har fått ett arbete i utanför Rom. Ronald Reagan vann det kalla kriget vilket har resulterat i att jag kan resa relativt fritt i Europa. Andra presidenter har varit mindre framgångsrika, orsakat internationell terrorism och ändlösa säkerhetskontroller på våra flygplatser och tveksamma lagar som hotar vår frihet. På det hela taget har de dock litet inflytande på mitt liv annat än möjligen på sikt.

Mitt liv har istället påverkats av mycket mer privata och direkta händelser. Händelser som flankeras av de stora nyheterna på samma sätt som en väggkalender illustreras med hänförande bilder. Högertrafikomläggningen och månlandningen markerar en familjeåterförening och en start i en ny stad. Det vanvettiga mordet på John Lennon och den efterföljande sorgen sker samtidigt som jag själv tar de första stapplande stegen på egen hand. Carl Bildts problem att både hålla ihop en regering och en ekonomi i fritt fall för min nya familj ut i Europa. Och nu, möter jag sorg, saknad och oro över en föräldrageneration på väg bort tillsammans med Barack och Michelle Obama längs paradvägen i Washington D.C.

Kommentera

